Hoe bereken je de ROAS?

Het uitrekenen van je ROAS is rechttoe rechtaan:

ROAS = (Omzet uit Advertenties / Advertentiekosten)

Stel je voor, je besteedt in een maand €800 aan advertenties en deze leveren een omzet op van €4.000. Dan zou je ROAS berekening er als volgt uitzien:

€4.000 / €800 = 5

In de praktijk van Google Ads wordt dit vaak weergegeven als een percentage, wat in dit voorbeeld zou resulteren in een

Wat is een goed ROAS?

Nu je bekend bent met het concept van Return on Ad Spend, vraag je je wellicht af welke ROAS ideaal is voor jouw campagnes. Er bestaat geen universele ‘perfecte’ ROAS, aangezien deze sterk kan variëren per sector en zelfs tussen ondernemingen binnen dezelfde sector. De ROAS die je nastreeft, is afhankelijk van diverse kosten die je maakt bovenop de uitgaven aan advertenties. Hierbij kun je denken aan de kostprijs of inkoopprijs van je product, maar ook aan andere uitgaven zoals personeelskosten, verzendkosten en opslagkosten.

Wat is je minimale ROAS?

De winstmarge op je producten of diensten is cruciaal voor het bepalen van de minimale ROAS die je moet nastreven.

Laten we een ander voorbeeld nemen: Je verkoopt een lamp via je website voor €150,-. De totale kosten voor de inkoop van de lamp en alle bijkomende kosten zijn €90,-. Dit betekent dat je een winst van €60,- maakt op elke verkochte lamp, wat neerkomt op een winstmarge van 40%. Als je besluit om je volledige winst van €60,- te investeren in advertenties, dan heb je aan het einde van de rit geen winst gemaakt op de verkoop van de lamp; je hebt dan precies break-even gespeeld. In dit scenario zou je ROAS